• Konkurs ,,Bezpieczni w sieci''- rozstrzygnięty

• Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w konkursie ,,Bezpieczni w sieci'' organizowanym przez Szkołę Podstawową w Sobolach pod patronatem Wójta Gminy Ulan- Majorat Jarosława Koczkodaja.

Gratulujemy wyróżnionym uczestnikom z naszej szkoły: Gabrieli Ścioch i Zofii Szczuchniak.

• W krainie dziecięcej radości

• Jednodniowa wycieczka klas 0-3 do Bałtowa okazała się wspaniałą  przygodą. Atrakcje  bałtowskiego Jura Parku to doskonały pomysł na  udany wyjazd edukacyjno – wypoczynkowy. Entuzjazm wśród dzieci  wzbudził  Zwierzyniec.  Wycieczkowicze odbyli przejażdżkę pomiędzy zwierzętami egzotycznymi i zobaczyli ciekawe gatunki ptaków i ssaków.  Nie mniejsze  emocje towarzyszyły nam w Oceanarium. Dzięki nowoczesnej technologii nie tylko poznaliśmy życie prehistorycznych zwierząt podwodnych, ale przeżyliśmy także, mrożące krew w żyłach, spotkanie z rekinem.  Kolejnym miejscem naszego pobytu była magiczna  Sabatówka.  Z  Sabatówki udaliśmy się do kina 5D, aby odbyć wirtualną podróż pośród dinozaurów. Dzień pełen wrażeń i emocji zakończył się w Parku Rozrywki,  gdzie dzieci z wielką ochotą oddały się harcom i zabawie. Uwieńczeniem wycieczki  były drobne pamiątki, zakupione przez dzieci, które będą przypominać  niezwykły  czas spędzony  w krainie dinozaurów.

• Małym Szlakiem Piastowskim, czyli tropem polskiego dziedzictwa narodowego

• Tegorocznej trzydniowej wycieczce, w której uczestniczyli nasi uczniowie w dniach 1-3 czerwca,  przyświecała idea poznania różnorodności dziedzictwa narodowego w jej historycznym i naukowym spektrum, dlatego też w  programie znalazły się miejsca i obiekty przybliżające bogatą historię,  archeologię i dokonania naukowe Kujaw, Ziemi Chełmińskiej
            i  Pałuk.

Toruń przywitał nas słońcem nad piękną panoramą nadwiślańską i… Kopernikiem z koszem pełnym smakowitych  pierników. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od Krzywej Wieży, gdzie  nasi uczniowie mogli przystąpić do testu  prawości – za wszelką cenę próbując udowodnić,
            że są uczciwi. Po przekroczeniu Bramy Klasztornej rozpoczęliśmy wędrówkę
            do najcenniejszych zabytków miasta. Wsłuchując się w ciekawą,  opartą na legendach
            i stylizowaną archaicznie narrację naszego przewodnika – Krzyżaka, zobaczyliśmy m.in.: Rynek Staromiejski, Dwór Artusa, Dom Kopernika, Piernikową Aleję Gwiazd,  toruńskie pomniki oraz Aleję Gmerków. Testem na wyniesioną wiedzę i spryt była gra miejska ze słodkimi nagrodami, podczas której drużyny samodzielnie eksplorowały starówkę wykonując różne zadania. Ostatnią atrakcją tego pełnego wrażeń dnia była wizyta
            w
            Piernikarnii Starotoruńskiej - piernikarze uchylili rąbka tajemnicy wyrobu tego specjału. Otoczeni aromatem przypraw korzennych,  ludkowie z Domaszewnicy własnoręcznie wykonali piernik, poznali dawne tradycje piernikarskie oraz legendy cechowe.

Drugi dzień rozpoczęliśmy  wizytą w Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Piwnicach. Przewodnik nie tylko demonstrował nam nowoczesny warsztat pracy astronoma, ale także wprowadził w fascynujące zagadnienia budowy i ewolucji Wszechświata
            oraz przybliżył najnowsze osiągnięcia badawcze astronomii. W tym
            największym ośrodku astronomii obserwacyjnej w Polsce zwiedzaliśmy m.in. największy w Polsce i naszej części Europy radioteleskop 32-m, teleskop Schmidta-Cassegraina oraz historyczny astrograf.

Następny przystanek to Grębocin i jego urocza sceneria trzynastowiecznego kościółka krzyżackiego. W gotyckim wnętrzu Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa odbyliśmy podróż do tajemnic krainy papieru i druku. W trakcie warsztatów edukacyjnych nasi uczniowie próbowali swoich sił w kaligrafii, tworzyli papier czerpany, a także poczuli smak dawnej sztuki, drukując na starej żeliwnej prasie.

Tajemnice planet i galaktyk przybliżyła nam wizyta w Planetarium im. Mikołaja Kopernika -pokaz astronomiczny dotyczył najbardziej popularnych  gwiazdozbiorów oraz powstawania zorzy polarnej. Zdobyliśmy również Fort IV, ogromna przestrzeń pruskich koszarów i podziemna trasa obiektu spowodowały, że na długo zapamiętamy wszystko, czego tam doświadczyliśmy, a było tego multum. Pakiet generała stworzył nam możliwość przeżycia niezapomnianych wrażeń w labiryncie schodów i korytarzy, poznania dziejów militariów, zobaczenia pancernych stanowisk artylerii, obrotowych wież obserwacyjnych czy  potężnych prochowni. Ukoronowaniem wizyty była drużynowa gra terenowa na zasadach pruskiego drylu  - porządek, posłuszeństwo, koordynacja, synchronizacja, musztra. Nasze nadwątlone siły zregenerowały pieczone kiełbaski przy wspólnym ognisku.

Ostatni dzień to spotkanie z podaniami i legendami początków państwowości polskiej. W rezerwacie archeologicznym w Biskupinie podążaliśmy śladami prehistorii. W tych polskich Pompejach podczas lekcji w terenie poznaliśmy tajniki kultury łużyckiej
            i  spróbowaliśmy przysmaków pradziejowej kuchni. Na wzgórzu Lecha w Gnieźnie
            przeżyliśmy podróż do czasów Mieszka I, początków kościoła w Polsce, a także dynastii Piastów. Zetknęliśmy się z najcenniejszymi zabytkami Katedry Gnieźnieńskiej – konfesją
            i relikwiarzem św. Wojciecha oraz słynnymi drzwiami. Ostatnim punktem naszej podróży
            w czasie była Kruszwica nad legendarnym Gopłem. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem pięknej panoramy rozciągającej się z Mysiej Wieży, świetnie bawiliśmy się czytając komiksowe wersje legendy o Popielu i łapiąc wszędobylskie myszy.

Tak  bogaty program nie byłby możliwy do zrealizowania, gdyby nie ogromne wsparcie Wójta Gminy Ulan-Majorat Jarosława Koczkodaja. W imieniu naszych wycieczkowiczów  ogromnie dziękujemy za okazaną życzliwość, zrozumienie i możliwość poszerzania naszych horyzontów w trakcie tej niezwykle pasjonującej i ciekawej przygody z  prehistorią, historią, piernikami i gwiazdami w tle, w atmosferze zdrowej rywalizacji
            i pruskiego moresu. Zaspokoiła potrzebę poszerzania już zdobytej wiedzy, pobudziła zainteresowania, a przede wszystkim była doskonałą konfrontacją książkowej wiedzy
            z rzeczywistością. Cudze chwalicie, swego nie znacie - przed nami wakacje, więc mamy nadzieję, że nasi uczniowie w pełni zrozumieli, że walory Polski w różnych dziedzinach, dorównują, a nawet przewyższają  te zagraniczne i z szacunkiem będą odnosić się do zasobów polskiego dziedzictwa narodowego.

Ewa Krupa

• ,,Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat...''

• Dzień Dziecka...Dzień wyjątkowy dla wszystkich, tym bardziej, że w szkole gościlismy Małą Orkiestrę Dni Naszych. Wspaniały koncert tego zespołu sprawił, że dzieci bardzo aktywnie włączyły się do zabawy- śpiewały piosenki, tańczyły, wyklaskiwały rytmy i poznawały nowe instrumenty, a na ich twarzach cały czas gościł uśmiech. Dziękujemy za niezwykły koncert i z niecierpliwością czekamy na następne muzyczne spotakanie.

• Dzień Mamy i Taty

• Matka to serce rodziny, to dziecięcych wspomnień czar, to zapach domowych posiłków, to poczucie bezpieczeństwa.  Za  bezgraniczną miłość, codzienny trud i poświęcenie, nasi uczniowie wyrazili swą wdzięczność rodzicom, w czasie dorocznej uroczystości związanej z Dniem Mamy i Taty.

W naszej szkole odbyła się ona 31maja.  Na zaproszenie dzieci, przybyli     bardzo oczekiwani goście – Mamy i Tatusiowie.  Powitała ich oraz złożyła serdeczne życzenia Dyrektor szkoły p. Teresa Wierzchowska. W - sercem pisanym - programie artystycznym wystąpili uczniowie klas I – III oraz przedszkolaki z Punktu i Oddziału Przedszkolnego. Mali artyści z ogromnym przejęciem i zaangażowaniem śpiewali piosenki, recytowali wiersze, tańczyli. Uczniowie ze szkolnego zespołu tańca ludowego zachwycili publiczność dynamiką i bogactwem barw, a wokalista z towarzyszeniem chóru szkolnego przekonał nas, że „Nie ma,  jak u Mamy…”.   Na twarzach zebranych gości  malowało się wzruszenie, ale także duma ze swoich zdolnych pociech.
                Uroczystość zakończyła się słodkim poczęstunkiem przy pięknie zastawionym stole. Wspaniała i niecodzienna atmosfera tego dnia zostaną         na długo w pamięci wszystkich uczestników.

• Ogromna dawka radości.... WYCIECZKA - nagroda za I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Szkoła z wiatrem

• Uczniowie naszej szkoły 23. 05. 2022 r pojechali na wycieczkę do Głuchowa (pow. łódzki) na farmę wiatrową.

Wyjazd sprawił wiele radości. Dzieci mogły z bliska obejrzeć gigantyczny wiatrak. Mieli również wyjątkową możliwość wejść do środka i dokładnego obejrzenia wiatraka wewnątrz.  Na stacji transformatorowej (Główny Punkt Zasilania) dowiedzieli się jak działa i ile korzyści przynosi taki wiatrak. Widać było ogromne zainteresowanie.  Uczestnicy wycieczki zadawali bardzo dużo pytań. Zdobyli bardzo cenną wiedzę z zakresu odnawialnych źródeł energii. Po dużej dawce emocji dzieci wraz z opiekunami zostali zaproszeni do restauracji na smaczny obiad.

Jeszcze raz dziękujemy organizatorowi konkursu - Polskiemu Stowarzyszeniu Energetyki Wiatrowej - PSEW oraz wszystkim sponsorom za wspaniałą nagrodę.

Podczas wycieczki - dzięki Pani Dyrektor Teresie Wierzchowskiej, która zasponsorowała bilety wstępu - uczniowie mieli również możliwość, obejrzeć bardzo ciekawą wystawę „Świat zmysłów” w Muzeum Ziemi Rawskiej oraz Zamek Książąt Mazowieckich.

Zachęcamy wszystkich do brania udziału w takich projektach. Szkoła z wiatrem wytwarza pozytywną energię. Nasi uczniowie już wielokrotnie się o tym przekonali.

• MOJE MAŁE BRZECHWOWANIE 2022

• Uczniowie naszewj szkoły wzięli udział w XIV Gminnym Konkursie Recytatorskim „MOJE MAŁE BRZECHWOWANIE 2022 z poezją Marii Konopnickiej”. Naszą szkołę reprezentowali: Stefania Warowna, Magdalena Żądełek, Gabriela Zadroga, Lena Koślacz, Zofia Szczuchniak, Antoni Ścioch, Natalia Jawoszek, Aleksandra Mućka, Gabriela Ścioch oraz Lena Przeździak. Jury po wysłuchaniu 50 recytatorów z przedszkoli, oddziałów zerowych i klas I-III przyznało nagrodę Gabrieli Zadrodze. Serdecznie gratulujemy!

• Wykuć czynem Polski blask, chrobrych myśli, maja brzask…

• W tym najpiękniejszym z miesięcy i szczególnym w historii Polski, uczniowie naszej szkoły celebrowali tryptyk świąt majowych - Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Flagi Rzeczpospolitej oraz Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy.

Tegoroczne obchody uczciliśmy montażem słowno- muzycznym Ojczyzna, w niej serca wszystkie w piątek 29 kwietnia.  Na tej krótkiej lekcji historii i patriotyzmu występujący przybliżyli główne założenia konstytucji 3 maja i znaczenie barw narodowych. Podkreślili, że bycie prawdziwym Polakiem zależy tylko od nas samych, od pracy nad sobą i dla dobra wspólnego. Uroczysty nastrój podkreślały fragmenty poezji, melorecytacje oraz piękne pieśni: Opowiedz mi moja ojczyzno, Leć orle biały  oraz  Jest takie miejsce.

Ta podniosła uroczystość patriotyczna miała przypomnieć, że dzisiaj ten wewnętrzny wymiar patriotyzmu jest szczególnie potrzebny, bo tylko z naszych najchlubniejszych kart historii możemy czerpać siłę, mądrość i wartości, które od zawsz pozwalały narodowi przetrwać meandry historii.

Ewa Krupa

• Szaleństwa umysłu i ciała z Kopernikiem i Newtonem

• Wyjazd naszych uczniów do stolicy miał dwojaki charakter – edukacja i rozrywka w długo oczekiwanym stylu. Rozpoczęliśmy od zajęć warsztatowych w Centrum Elektroekologii, gdzie przybliżono nam  zasady recyklingu elektrośmieci, a nasi uczniowie mogli wykazać się kreatywnością w planowaniu działań proekologicznych skierowanych do rówieśników.
            Po spacerze ulicami Powiśla czekała nas przygoda z wiedzą eksperymentalną w Centrum Nauki Kopernik. Empirycznych doznań dostarczyły naszym młodym badaczom interaktywne wystawy, gdzie mogli poznać prawa nauki poprzez samodzielnie prowadzenie doświadczeń.

W dalszej części wyjazdu uczniowie nie zwolnili tempa, próbując łamać zasady prawa ciążenia w centrum rozrywki Stacja Grawitacja. Skakali na trampolinach, walczyli na miękkie miecze, rozegrali mecze koszykówki i siatkówki. Amatorzy mocnych wrażeń zmierzyli się ze swoimi strachami na ściance wspinaczkowej i w parku linowym oraz zaistnieli w mediach, udzielając wywiadu radiu Onet. Słodkim ukoronowaniem wyjazdu i panaceum na utracone siły witalne były desery lodowe.

W drodze powrotnej zespoły klasowe przystąpiły do konkursów wiedzowych i na spostrzegawczość, wykazując się przy tym ogromną wiedzą, również taką, która nie była w programie wycieczki. Przyznano też 8 nagród za odwagę i sprawność  Ninja warrior dla uczniów, których determinacja pozwoliła pokonać najtrudniejsze podniebne trasy.

Pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem -  ta znana maksyma   Konfucjuszu najtrafniej oddaje zaangażowanie naszych uczniów w trakcie tej wyjątkowej wycieczki.

E. Krupa

kot

• Znajdź sposób na siebie

• Gdzie dziś warto szukać szacunku, miłości i akceptacji - niezbędnych wartości, aby zbudować sobie wartościową i dobrą przyszłość w społeczeństwie bez przemocy, hejtu? Na te i wiele innych pytań znaleźli odpowiedź nasi uczniowie  klas VI – VIII  uczestnicząc w koncercie hip-hopowym zespółu Full Power Spirit, który miał miejsce 25 kwietnia. Artyści inspirowali  do pracy nad sobą, poruszyli temat realizowania celów, wiary w siebie, a także problematykę uzależnień i innych współczesnych problemów otaczających młodego człowieka.

Podziękowania kierujemy w stronę organizatora - Gminnego Ośrodka Kultury w Ulanie-Majoracie oraz naszych Rodziców, którzy umożliwili nam udział w tym wyjątkowym wydarzeniu.

• Tak smakuje życie...

• I smakuje wybornie sukcesem naszego solisty Mikołaja Lemiecha, który wyśpiewał II miejsce w eliminacjach powiatowych Wojewódzkiego Festiwalu Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej „Śpiewający Słowik” utworem zespołu Enej.

Serdecznie gratulujemy!!!

Zapraszamy do wysłuchania występu Mikołaja:

• Ślachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz…

• Zdrowie to bezcenny skarb każdego człowieka. Mając to na uwadze 7 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia. Głównym celem tego przedsięwzięcia była promocja zdrowego stylu życia. Uczniowie klas I-III, wykorzystując owoce i warzywa oraz inne zdrowe produkty, wykonali pyszne przekąski - szaszłyki, koreczki, surówki, mini kanapki, których bogactwo i smak cieszyły oko i podniebienie. Ważnym elementem celebracji tego dnia było wykonanie piramidy zdrowia, która wzbogaciła  wiedzę dzieci  na temat zasad właściwego żywienia. Dodatkowego wsparcia w tym zakresie udzielił nam również gość specjalny – pielęgniarka szkolna p. Agnieszka Piłat. Podczas prelekcji skierowanej do wszystkich dzieci z klas I-III oraz Punktu i Oddziału Przedszkolnego podzieliła się swoim doświadczeniem zawodowym, a także uświadomiła im, że dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz higienę jest bardzo ważnym aspektem życia.  Jesteśmy pewni, że nasze dzieci z powodzeniem wykorzystają otrzymane wskazówki, a ich codzienny talerz będzie pełen zdrowych produktów i witamin.